بعد از ثبت نام دامنه برای وب سایت خود، نوبت به خرید هاست میرسد. شما به فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات و فایل های مرتبط با وب سایت خود نیاز دارید. برای درک بهتر، فرض کنید می خواهید یک فایل (مثلاً یک تصویر) را در رایانه شخصی خود ذخیره کنید. طبعاً برای این کار، شما به فضایی نیاز دارید تا بتوانید تصویر مورد نظر را ذخیره کنید.
اگر می خواهیم فایلی را به دیگران منتقل کنیم، دو روش کلی در اختیار داریم. روش اول، استفاده از رسانه های ذخیره سازی قابل حمل مانند فلش مموری، CD، یا انتقال بی سیم مانند بلوتوث یا وایفای است. همچنین می توانیم از نرم افزارهای انتقال فایل مانند SHAREIT استفاده کنیم تا فایل را از کامپیوتر یا گوشی همراه خود به سیستم دیگران منتقل کنیم.
روش دوم، ایجاد یک شبکه محلی یا LAN است. در این روش، کامپیوتر شما به همراه فایل مورد نظر در یک شبکه محلی قرار می گیرد تا دیگران بتوانند به آن متصل شوند و فایل تصویری را مشاهده کنند. در هر دو روش، نیاز به ایجاد یک ارتباط بین دستگاه ها وجود دارد.
برای اشتراک گذاری اطلاعات در یک وب سایت، فایل های مربوط به وب سایت باید در یک کامپیوتری که همیشه روشن است و به اینترنت متصل است، ذخیره شوند. این کامپیوتر به عنوان “سرور” شناخته می شود. به این ترتیب، کاربران و مشتریان کسب و کار اینترنتی شما می توانند در هر زمانی به اطلاعات وب سایت شما از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند. این امکانات را میزبانی وب یا هاستینگ فراهم می کند.
چون ما به طور مداوم به اینترنت پر سرعت دسترسی نداریم و همچنین نمی توانیم کامپیوتر خود را در تمام 24 ساعت شبانه روز روشن نگه داریم تا وب سایت را میزبانی کند، می توانیم یک کامپیوتری که همیشه روشن است و به اینترنت پر سرعت متصل است را به صورت ماهانه یا سالانه اجاره کنیم تا فایل ها و اطلاعات وب سایت را در آن ذخیره کنیم.
به همین دلیل، یک حرفه در حوزه وب به نام میزبانی وب یا هاستینگ وجود دارد که امروزه یکی از مشاغل درآمدزا در اینترنت است و یکی از مشکلات رایج صاحبان کسب و کار اینترنتی و مدیران وب سایت یعنی فضای ذخیره سازی اطلاعات را حل می کند.
منظور از هاست چیست
هاستینگ یا به عبارت دیگر میزبانی وب، یکی از حرفه هایی است که با توجه به رشد وب سایت ها در فضای اینترنت به وجود آمده است و امروزه شرکت های متعددی در این زمینه فعالیت می کنند. این شرکت ها یک نوع از کامپیوتر های پیشرفته به نام سرور را در یک مرکز داده (Data Center) نگهداری می کنند و فضای ذخیره سازی این کامپیوتر را به قسمت های کوچک تر و متفاوت تقسیم می کنند و هر یک از این بخش ها را به اجاره می گذارند.
برای نمونه، اگر یک کامپیوتر دارای 2000 گیگا بایت فضای ذخیره سازی باشد، این فضا را به بخش های 1024 مگا بایتی یا همان یک گیگا بایت تقسیم می کنند. سپس به 2000 وب سایت اجازه دسترسی به این سرور را به صورت اشتراکی می دهند. به عنوان نمونه، هر یک از این وب سایت ها ماهانه 100 هزار تومان به عنوان هزینه پرداخت می کنند. از سوی دیگر، شرکت هاستینگ بخش کوچکی از این هزینه ها را برای نگهداری سرور و خرید اینترنت و غیره صرف می کند. همچنین، هر فرد به پوشه خاص خود دسترسی کامل دارد و می تواند اطلاعات و فایل های وب سایت خود را در آن پوشه ذخیره کند.
دیتاسنتر چیست
دیتا سنتر ها یا مراکز داده، مکان های بزرگی هستند که در آن ها شرکت های هاستینگ تمام سرورهای خود را نگهداری می کنند. در حال حاضر، دیتاسنتر های بسیاری در ایران و سراسر جهان وجود دارند که 24 ساعته در حال کار هستند. برای مثال، می توان به دیتا سنتر افرانت، دیتا سنتر مبیننت و دیتا سنتر برج میلاد تهران اشاره کرد.
امنیت در دیتا سنتر ها، به خصوص دیتا سنتر های خارج از ایران، بسیار بالاست. به عنوان مثال، اگر یک فرد ناشناس وارد دیتا سنتر های بین المللی مانند یاهو شود، تمام اکسیژن محیط به صورت خودکار تخلیه می شود، که این امر باعث خفگی فرد ناشناس و متجاوز می شود. از سوی دیگر، دیتا سنتر ها باید علاوه بر امنیت، ویژگی های دیگری نیز داشته باشند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:
- داشتن سرعت اینترنت بسیار بالا
- داشتن پهنای باند بسیار خوب
- محیط کاملا ایزوله برای جلوگیری از ورود گرد و خاک
- باید بسیار خنک باشند تا سرور ها داغ نشوند یا همان اورهیت نکنند
- محیط زیر سرور ها باید به صورت شناور باشد تا در صورت رویدادهای طبیعی مانند زلزله، آسیبی به سرور ها وارد نشود
و همچنین دیگر ویژگی هایی که برای عملکرد بهینه لازم هستند.
خرید هاست به صورت عملی
قدم اول
بعد از اینکه بر روی هر یک از شرکت های هاستینگی که در نتایج گوگل مشاهده می کنید، کلیک کردید (ما به عنوان مثال ایران سرور را انتخاب کردیم) ، به یک صفحه منتقل خواهید شد. در آن صفحه، می توانید پلن های متفاوت هاست را ببینید و پلنی را که برای شما مناسب تر است انتخاب و خریداری کنید.
ممکن است اولین سوالی که پس از دیدن پلن های متفاوت در خرید هاست به ذهن شما برسد این باشد که “من باید کدام یک را انتخاب کنم؟!” در پاسخ به این گونه سوالات، باید بگوییم که نیازی به نگرانی نیست. هنگام خرید هاست، فقط باید چند سوال ساده از خود بپرسید. به عنوان مثال، “من چه مقدار حجم هاست نیاز دارم؟” همان طور که شما هم در تصویر بالا می بینید، به جز قیمت و میزان حجم هاست، هیچ تفاوتی در بین پلن های مختلف هاست وجود ندارد.
ما توصیه می کنیم که برای شروع، از هاست با حجم 5 گیگا بایتی یا 10 گیگا بایتی استفاده کنید. اگر در آینده تمایل به خرید هاست با حجم بیشتر داشتید، می توانید با پرداخت ما به تفاوت، هاست خود را ارتقا دهید.
قدم دوم
بعد از اینکه یکی از پلن های هاست را انتخاب کردید و بر روی گزینه “ثبت سفارش” کلیک کنید. سپس به صفحه ای منتقل خواهید شد که در آن با سه گزینه زیر مواجه می شوید:
– ثبت دامنه ی جدید: اگر هنوز دامنه خود را ثبت نکرده اید، می توانید از این گزینه برای ثبت دامنه جدید استفاده کنید.
– انتقال دامنه از دیگر شرکت ها: اگر دامنه وب سایتتان را در یک شرکت دیگر ثبت کرده اید، می توانید با انجام چند مرحله ساده، آن دامنه را به این شرکت منتقل کنید.
– دامنه یا ساب دامنه را قبلا ثبت کرده ام: اگر قبلا دامنه یا ساب دامنه وب سایت خودتان را ثبت کرده اید، می توانید به راحتی آدرس دامنه را به همراه پسوند آن وارد کنید و روی دکمه “استفاده” کلیک کنید.
قدم پایانی
در نهایت، شما باید مراحل اتمام خرید هاست را انجام دهید. پس از پرداخت هزینه خرید هاست، باید دامنه را به هاست متصل کنید. این کار باعث می شود که کاربران با وارد کردن آدرس دامنه، به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند.